המושג "אבטחת סייבר" מתייחס למכלול של פעולות על מנת להגן על מכשירים אלקטרוניים, רשתות ומידע רגיש מפני פריצה, גניבת המידע או נזק למידע.
בימינו מסתמכים יותר ויותר על טכנולוגיה על מנת לאחסן ולהעביר מידע רגיש (בין אם עסקי או פרטי). לכן, חשוב להקפיד על התקנת חומת אש (תוכנה או חומרה), תוכנות אנטיוירוס, מערכות זיהוי חדירה (EDR), סיסמאות חזקות (משולבות מספרים ותווים מיוחדים) וגיבוי ענן בין ייתר אמצעי אבטחת הסייבר הנוספים.
על מנת להקים מערך אבטחת סייבר, יש לבחון את צרכי העסק ורגישות המידע שלו, אופן העברת המידע ממקום למקום, כמות העובדים, אופן העבודה כיום וכו'. לאחר בחינת הממצאים יש ליישם אמצעי אבטחה פיזיים, וירטואליים והדרכות עובדים (בסופו של יום, לא יעזרו כל אמצעי ההגנה אם העובדים מתרשלים, ביודעין או לא, בהגנה על המידע.
יש לכם עסק קטן ואתם חושבים שאתם לא זקוקים לאבטחת סייבר?
המחקר השנתי של מכון פונמון לשנת 2020 מראה ש- 76% מכלל העסקים הקטנים דיווחו שנפגעו ממתקפת סייבר ברמה זו או אחרת. האקרים יכוונו לעיתים קרובות את המשאבים שלהם לפגיעה דווקא בעסקים קטנים, מתוך חשיבה (שברוב המקרים נכונה) שלעסק קטן לא יהיו התקציבים, הידע והאפשרויות להטמיע אמצעי אבטחת סייבר, לפיכך, עשויים להיתפס כיעדים קלים יותר לתקיפה.
למה כל עסק חייב אמצעי אבטחת סייבר?
- כאמור, גם עסקים קטנים (או אפילו בעיקר עסקים כאלו) חשופים לתקיפות סייבר שונות ולזליגת המידע שלהם לגורמים לא מורשים.
- לכל עסק, בין אם הוא עסק קטן של שני עובדים או עסק גדול של אלפי עובדים, יש מידע רגיש כגון: נתוני לקוחות, מידע פיננסי, מידע עסקי, פטנטים וקניין רוחני וכו'. אשר פגיעת סייבר במידע יכולה לגרום להפסדים כלכליים גדולים.
- לכל עסק, לפי סוגו והענף בו הוא עוסק, יש חוקים ותקנות שמחייבות אותו לאבטח את המידע בו, אשר אם יזלוג המידע למקום לא מורשה, תחול עליו חבות משפטית שעשויה לגרום לו לנזק כלכלי קשה, לקריסת העסק ואף למשמעויות פליליות.
- מתקפת סייבר עשויה לשבש את הפעילות העסקים, כתוצאה מכך, לאובדן הכנסות, השבתת העסק, פגיעה במוניטין ופגיעה ביחס הלקוחות כלפי העסק. הטמעת אמצעי אבטחת סייבר עשויים לחסוך את השבתת העסק או לפחות להקל בזמן ההשבתה.
לסיכום, כל עסק באשר הוא, חייב הטמעת אמצעי אבטחת סייבר על מנת להגן על עצמו, על המידע והידע שלו, על העובדים שלו ועל הלקוחות שלו.
בעולמנו המתקדם, תקיפת סייבר היא כבר לא שאלה של "אם" אלא שאלה של "מתי", בדיוק כפי שמידי שנה אנו רוכשים ביטוח לרכב/לדירה (שלא נדע) אנו חייבים להגן גם על העסק שלנו.